Kundalini jóga

A kundalini jóga egy spirituálisabb jóga típus, amely nemrégiben lett elérhető a nyugati világ számára. A kundalini a csakrákkal foglalkozik és azok harmonizálásával. A fizikai test és a spirituális tudat összekapcsolása ászanák, meditációkon keresztül. Megnézzük a kundalini jóga gyakorlásának eredetét, a gyakorlatát és a testi, egészségügyi előnyeit is.
Kundalini jóga

Az élet tele van vibráló energiával – minden és mindenki, akivel kapcsolatba lépünk, energia. A Kundalini jóga, amely a belső energia erejére ébreszt benneteket, egy kiterjedt spirituális éberséghez vezethet minket. Ez az energia érinti az életünk minden aspektusát. Nézzük hát, mi is a Kundalini jóga, honnan jött és miben segíthet ez ősi jóga gyakorlat.

Eredete

A Kundalini jóga először a 70-es évek végén, az indiai származású Yogi Bhajan által került be a nyugati világba. A lélegzet, a mozgás és a hang egy különleges kombinációja ez a jóga típus. A szanszkrit kundal szóból származik, amely „tekercselt energiát” jelent. Az elképzelés az, hogy mindannyiunknak összegyűlt energiája van a gerincünk tövében, és a Kundalini jóga gyakorlása révén ezt az összegyűlt energiát felemeljük gerincünkön, és a hét csakrán keresztül kivezetjük a fejünk tetején, azaz a korona csakrán.

 

A kundalini jóga története és gyakorlata

“Az spirituális fejlődés folyamata a Kundalini jógán gyakorlásán keresztül segít a saját természetünk kibontakozásában” – mondta Yogi Bhajan. “Mint a kígyónak, a régi bőrt le kell vedlenie, ahhoz, hogy az újnak helyet adhasson.” A Kundalini végső célja az öntudat növelése az elme elcsendesítése és csakráinak feloldásával, hogy létfontosságú energiád szabadon áramolhasson.

“A kundalini gyakorlata légzési gyakorlatokkal teli, ászanákkal és meditációval párosulva” – mondja Caley Alyssa jógaoktató a 28 Days To Yoga Bliss órán. “Ezeket többnyire ismétléssel gyakorolják, hosszú ideig, és sok energiát megmozgatnak a testedben.”

Az, hogy a kundalini jóga csak a közelmúltban vált népszerűvé, oka van. A Kundalini jóga ősi tanításait nagyon sokáig titokban tartották, évezredekig csak a királyi és a nemesi származásúaknak tanították, mígnem Bhajan az 1960-as évek végén el nem hozta Nyugatra, és elkezdődött nyilvánosan oktatása.

 

kundalini-joga, mudra

 

De mi is az a kundalini jóga?

A kundalini a gerinc tövénél található energiára (pránára) utal, amelyet gyakran ábrázolnak összetekeredett kígyóként. Ha a kundalini energia végigvonul a gerinc mentén, felébresztheti a hét csakrát vagy más néven energiaközpontot. A hagyományos tanítások szerint akkor éli át valaki a megvilágosodást, amikor ez az energia eléri a fejtetőn található koronacsakrát.

Kriyák

A kundalini jógában gyakorolt mozgássorokat kriyáknak nevezzük. Minden ilyen kriyának egyedi funkciója van, meghatározott légzések és testgyakorlatok tartoznak hozzájuk. Ezen kívül a bandhák vagy jógikus zárak is alkalmazásra kerülnek kundalini közben. A bandhákat úgy lehet aktiválni, hogy egy adott ízület körül megfeszítjük az egymással ellentétesen elhelyezkedő izmokat, ezáltal különböző nyomású területeket létrehozva a testben.

A kriyák tematikus gyakorlatsorok, így célzottan lehet dolgozni velük a csakrákra, és a hozzájuk tartozó mirigyekre. Ezek a gyakorlatok lehetnek gyors, ismétlődő, intenzív mozdulatok, melyeknek ritmusát az adott légzéstechnika vagy egy-egy mantra ismételgetése határozza meg.

Vannak olyan kriyák is, melyekben egy pózt kell kitartani néhány percig, csakugyan légzéssel vagy mantrával kombinálva. A mudrák vagy kéztartások is szerves részei a kundalini gyakorlásának.

 

Milyen előnyökkel jár a kundalini jóga gyakorlása?

Nagyon sok oka van annak, hogy az emberek a Kundalini jóga gyakorlása mellett döntenek – mint például a fizikai és pszichológiai jólétre gyakorolt ​​hatása. Az alábbiakban bemutatjuk a Kundalini legnépszerűbb egészségügyi előnyeit, beleértve a gyorsabb anyagcserét, a jobb hangulatot és az alacsonyabb stresszszintet.

1. Erőt épít

Mivel minden testtartást hosszabb ideig (néha akár öt percig is) tartasz, a Kundalini jóga remek módszer az izmok megerősítésére és tonizálására. Néhány intenzívebb légzési technika – például a tűz lélegzése – szintén felépítheti a core izmok erejét, mivel minden kilégzéskor meg kell szorítani a hasizmokat.

 

2. Javítja a hangulatot

A kutatások szerint a Kundalini jóga rendszeres gyakorlása növeli a szerotonin (a boldog hormon) termelését az agyadban. Ezért is, egyes óra után érezhetően jobb a közérzete a jógiknak.

 

3. Csökkenti a vérnyomást és a pulzust

Tanulmányok többször kimutatták, hogy a Kundalini jóga – különösen az annak során alkalmazott mélylégzési technikák – csökkentheti a magas vérnyomás kockázatát. A hosszú, lassú lélegzetvétel megnyugtatja az autonóm idegrendszerét és csökkenti a stresszt, ezáltal csökkenti mind a vérnyomását, mind a pulzusszámát.

 

kundalini-joga, ajtó, csakrák

 

4. Fokozza a memóriát és az összpontosítást

Kutatások szerint a Kundalini jóga hatással lehet a kognitív működésre, fokozva mind a koncentrációt, s a memóriát is. Még az Alzheimer Kutatási és Megelőzési Alapítvány is javasol egy Kundalini-kriátát a memória megőrzésének és javításának érdekében.

 

5. Fokozza az anyagcserét és az emésztőrendszert

A légzés és a testtartások kombinációján keresztül a Kundalini jóga a core és a rekeszizom megerősítésére összpontosít. Ez pedig javítja az emésztést, és a kutatók kimutatták, hogy felgyorsítja az anyagcserét (vagyis a tested hatékonyabban dolgozza fel az energiát).

 

Gyakoroljuk, ha jól esik

Bár bárki gyakorolhatja a Kundalinit (kivéve, ha ezt valamilyen egészségügyi állapot miatt nem tehetjük meg), ez a jóga stílus különösen ideális azok számára, akik éppúgy keresnek spirituális gyakorlatot, mint fizikai edzést. Keressük fel Budapest legjobb jógastúdióit, és keressük meg a számunkra megfelelő online jógagyakorlást.

A Kundalini jóga intenzív gyakorlat, de mind fizikai, mind szellemi előnyei remek lehetőséget kínálnak kezdőknek és haladóknak egyaránt.

BELÉPÉS

Lost your password

REGISZTRÁCIÓ

By clicking on “Register Now” button you are accepting the Terms & Conditions