Jógapózok időseknek – Sosem késő elkezdeni!

Tudtad, hogy a jóga kortól függetlenül bárki számára ideális sport? A jógapózok időseknek is ideális mozgásformát tudnak biztosítani, de természetesen csak akkor, ha kifejezetten nekik való gyakorlatokat végeznek, és azokat is megfelelően, körültekintően. Mutatjuk, hogyan!
Jógapózok időseknek – Sosem késő elkezdeni!

Miután az ember elér egy bizonyos kort, jellemzően kevésbé lesz aktív, fáradékonyabb, egyre több az olyan mozdulat, ami kényelmetlen, vagy éppen fájdalmas. Ez igazából a kor előrehaladtának természetes velejárója, mégis fontos, hogy ilyenkor se engedjük el magunkat. Ebben segítenek a jógapózok időseknek! Ezek ugyanis olyan mozdulatsorok, amelyek hatvan vagy hetven fölött is kényelmesen beépíthetőek a mindennapi rutinba. Sőt! A rendszeres gyakorlásukkal számtalan pozitív változást fedezhetünk fel a testünkben, a jógának ugyanis minden korban megvannak a jótékony hatásai!

Tudjuk, ez így mind szép és jó, eddig is sejtettük, hogy a jóga egy szuper dolog. De hogyan kell 60+-osan elindulni a jógázás útján? Vannak kifejezetten senior jógaórák? Milyen betegségekkel milyen pózokat szabad vagy érdemes végezni? És ha valaki otthon szeretne elkezdeni gyakorolni? Az alábbiakban igyekszünk minden kérdésre választ adni!

Jóga és egészség

Ahogyan fentebb is említettük, a jógapózok időseknek is remek mozgásformát nyújtanak. Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról, hogy idősebb korban már jellemzőbb, hogy az embernek különböző egészségügyi problémái vannak. A leggyakoribban a mozgásszervi gondok, amelyek természetesen a sportolásra, vagy bármiféle mozgásra is kihatnak. Éppen ezért, az idősebbeknek, akik valamiféle betegséggel küzdenek, mindenképpen azt ajánljuk, hogy mielőtt belevágnának az otthoni jógázásba, konzultáljanak egy szakemberrel. Ez lehet egy ortopéd orvos vagy éppen egy tapasztalt jógi, aki segíteni tud abban, hogy mely gyakorlatokat érdemes végezni, és melyek azok, amelyeket jobb elkerülni. Enélkül ugyanis bármilyen edzés többet árthat, mint amennyit használ.

Gyakorlás és gyakorlás

Itt van még egy fontos tanács, mielőtt rátérnénk arra, hogy miért ideálisak a jógapózok időseknek is. Azoknak, akik most hallanak először a jógázásról – vagy eddig csak az unokák egy-egy elkapott félmondatából értesültek róla –, először érdemes ellátogatni a legjobb budapesti jógastúdiókba. A legtöbb helyen ma már tartanak senior órákat. És hogy miért is jó ez? Elmondjuk!

A jóga egy igen összetett dolog: nem egyszerű sport vagy edzésforma, sokkal inkább világnézet, életvitel. Éppen ezért, mielőtt valaki elindul ezen az úton, jó, ha tisztában van mindezzel. Emellett, ha valaki még soha nem jógázott korábban, nem érdemes csak úgy, magától belevágnia. Az egyes mozdulatsorok, pózok ugyanis gyakorlást igényelnek. Azaz: fontos, hogy először hozzáértő kezekben legyen az, aki jógázásra adja a fejét. Ezáltal elkerülhető az, hogy rosszul végezzünk egy-egy gyakorlatot, és épp az ellenkező hatást érjük el, mint amit eredetileg akartunk. Miután egy kicsit mindenkit megijesztettünk, hogy micsoda bonyolult mozgásformáról van szó, hadd meséljünk egy kicsit arról, mennyi pozitív hatása van a jógának!

Miért éppen a jóga?

A jógának alapvetően számtalan pozitív hatása van, legyen szó fiatalokról vagy korosabbakról. A jóga egyensúlyba billenti a testet és a lelket, elcsendesíti az elmét, miközben erősíti az immunrendszert és méregtelenít. Ezeknek köszönhetően – egy jó kis meditációval összekötve – oldja a stresszt és relaxál. Harmonizálja és közben aktivizálja a szerveket, ezzel javítva az emésztést és serkentve a vérkeringést. A különböző pózok javítják az egyensúlyérzéket, sőt, még a mozgáskoordinációt is.

Ami idősebb korban kifejezetten fontos, hogy normalizálja az ideg- és a hormonrendszer működését, frissíti az elmét és még a koncentrációs készséget is javítja. Emellett erősíti, karban tartja az izmokat és az ízületeket, támogatja a gerincet, sőt, még az ízületi gyulladás fájdalmaira is csillapító hatással van. És ha ez még nem lenne minden, a jógapózok időseknek is végezhető formái javítják az alvásminőséget, sőt, még a depresszió kockázatát is mérsékelik. Jól hangzik, ugye?

Jógapózok időseknek

Biztosak vagyunk benne, hogy az a fentiekkel máris meghoztuk a kedvet egy kis jógázáshoz! Így nincs is más hátra, mint hogy bemutassuk néhány jógapózt időseknek, amelyeket – miután a fenti tanácsainkat mindenki megfogadta – otthon is bátran el lehet kezdeni gyakorolni!

Hegypóz

Ez segít az egyensúlyérzék és a stabilitás fejlesztésében. Ebben az ember egyenesen áll, a sarkak összezárva, a has behúzva, a vállak ellazítva, előre-és hátra mozgatva 5-8 kilégzés alatt.

jógapózok időseknek

Fapóz

Ez a hasi és a lábizmok megerősítésére szolgál, de a koncentráció és az egyensúly szempontjából is szuper gyakorlat. Álljunk egyenesen, az egyik talpunkat a másik lábunk belső combjára helyezve – ha így nehéz, tehetjük a térdünk alá is. Nyissuk ki a térdet, a kezeket helyezzük imapózba, és 5-8 légzésen át tartsuk ki a pózt!

Jógapózok időseknek – Sosem késő elkezdeni!

Lefelé néző kutya

Kedvezzünk ezzel a pózzal az ízületeknek, a hajlékonyságnak és a testünk erőnlétének! Kezdjük úgy, hogy a térdünk és a tenyereink a földön vannak, majd emeljük fel a csípőnket addig, hogy a testünk a padlóval háromszöveg formáljon! 5-8 ki- és belégzés után ereszkedjünk le, és ismételjük meg még kétszer! Csuklóproblémákkal küzdőknek úgy is végezhető, hogy a teljes alkart a földre helyezik!

Jógapózok időseknek – Sosem késő elkezdeni!

Szfinxpóz

Egy póz, ami remekül erősíti a hátizmokat! Ez a kíméletes gyakorlat megnyitja a mellkast és megdolgoztatja a deltaizmokat. Feküdjünk hasra, helyezzük a jógaszőnyegre a karjainkat behajlítva úgy, hogy a tenyereink a fejünknél legyenek, majd nyomjuk ki magunkat! Maradjunk így 5-8 légzésig, majd ereszkejdünk vissza!

 

YouTube video

 

Savasana

Ez egy remek jógapóz időseknek, ugyanis segíti az idegrendszer megnyugtatását, a béke állapotának elérését a testben és az elmében egyaránt. Lazán feküdjünk a hátunkra a relaxációhoz! Hagyd, hogy a padló támassza a tested, engedd el az izmaidat, és figyeld a légzésedet!

Az utolsó tanácsunk pedig egész egyszerűen az, hogy itt az ideje belevágni a jógázásba, ehhez ugyanis tényleg soha nincs késő!

 

YouTube video

 

Szeretnél még többet megtudni a jógázásról, és nem szeretnél lemaradni az ehhez kapcsolódó eseményekről sem? Kövesd a Facebook-oldalunkat még több információért!

BELÉPÉS

Lost your password

REGISZTRÁCIÓ

By clicking on “Register Now” button you are accepting the Terms & Conditions