A szerető-kedvesség, azaz a Metta meditáció előnyei és gyakorlata

A szerető kedvesség, azaz a Metta meditáció egy egyre népszerűbb, buddhista eredetű meditációs technika. A meditáció gyakorlása során javul a közérzet és csökken a stressz szint. Azok, akik rendszeresen gyakorolják a szerető kedvesség meditációt, képesek növelni megbocsátóképességüket, másokkal (és saját magukkal) való kapcsolatukat javítani, az együttérzés és az elfogadás képességeit is fejlesztik.
A szerető-kedvesség, azaz a Metta meditáció előnyei és gyakorlata

A metta meditáció előnyei számosak, ám ez a technika először nem könnyű, mivel nem szoktunk hozzá, hogy kedvességet küldjünk magunk és más érző lények felé. Ezért is ez egy nagyon jó gyakorlat, amely révén fejleszthető az önszeretet és az önelfogadás is. Sokakban a szorongásra is ad egy gyógyírt, ha a szeretet állapotát idézik fel.

 

Metta jelentése

A metta páli eredetű szó (szanszkritül matirí मैत्री) s kedvességet, jóakaratot, szerető kedvességet jelent. A Buddha ajánlotta követőinek a metta meditáció gyakorlását.

A metta nem csak egy meditáció, hanem egy életszemlélet is. Megérthetjük és megtapasztalhatjuk, hogy a hétköznapi életben szeretetnek hívott érzés birtokviszony, és számos negatív érzelem kapcsolódik hozzá. A feltétel nélküli szeretet ezzel szemben együttérzésen, ítélkezésmentességen alapul, ehhez azonban folyamatosan tisztítani kell az érzéseinket, felismerni és transzformálni a negatív mintázatokban bővelkedő automatikus működéseinket.

 

A metta meditáció előnyei

A szeretető kedvesség meditáció során jóindulatú és szeretetteljes energiát fordítasz magadra és másokra. A hagyományos meditációnak számos jól dokumentált előnye van, de a többi technikához hasonlóan a meditáció ezen formája is gyakorlatot igényel. Nehéz lehet, és néha ellenálláshoz vezet, mivel az átlagember nincs hozzászokva a szeretet adásához és fogadásához.

A kifejezetten a metta meditáció előnyeire vonatkozó új kutatások a társadalomtudósokat is segítik megérteni a technika által nyújtott előnyöket, bár a legtöbb tanulmány szerzője megjegyzi, hogy további kutatásokra van szükség.

Egyes tanulmányban arra a következtetésre jutottak, hogy a metta meditáció előnyös lehet a szociális szorongás, a házassági konfliktusok, a harag kezelésében is. És más kutatások szerint a szeretető-kedvesség meditáció fokozhatja az agynak azon területeit, amelyek az érzelmek feldolgozásban és empátiában vesznek részt. Ezek az agyi területek irányítják a pozitivitás érzetének fokozása és a negativitás csökkentését bennünk.

 

Ezen sok bizonyíték is lehet motiváció a szerető-kedvesség meditáció gyakorlásában. Most nézzük, hogy hogyan is kell végezni, milyen lépések vannak.

 

metta-meditacio-elonyei, meditáció kezek

 

Hogyan gyakoroljuk a szerető-kedvesség meditációt?

Különböző módon lehet gyakorolni ezt a meditációs technikát, de mind buddhista hagyományokon alapszik. A meditáció során a jószándék gyúl fel a szívben önmagunk és más érző lény iránt.

Az alábbiakban egy egyszerű és hatékony metta meditációs technikát nézünk meg:

 

Csendesülj el és végy fel egy kényelmes ülő pozíciót. Hunyd be a szemed és lazítsd el az izmaid, majd végy néhány mély lélegzetet.

Képzeld el, hogy teljes fizikai és érzelmi békében vagy. Képzeld el, hogy szerető kedvességgel vagy magad felé. Próbáld a figyelmedet ezen az érzésen tartani. Képzeld el, hogy minden egyes lélegzetvétel a békét és a szeretetet tölti beléd.

Ismételj meg három vagy négy pozitív, megnyugtató mondatot magadnak. Néhány példa erre, de nem muszáj ezeket követni, lehet sajátot is.

Legyek boldog

Legyek biztonságban

Legyek egészséges, békés

Adjak és kapjak elismerést

 

Ezután néhány pillanatig időzzünk ebben a melegség, kedvesség állapotában. Ha elkalandozik a figyelmünk, akkor irányítsuk vissza a szerető-kedvesség ezen érzéseire. Hagyjuk ezeket az érzéseket töltődni, beborítani.

Itt választhatunk, hogy ebben időzünk tovább, vagy ezt az érzést tovább visszük, kiterjesztjük a szeretteinkre. Kezdjük azzal, aki a legközelebb áll hozzánk. Kívánjunk számára boldogságot, egészséget, biztonságot. Ez a személy lehet a házastársunk, gyerekünk, szüleink vagy legjobb barátunk. Keltsd fel a hála és a szeretet érzését magadban, feléjük. Érdemes a fenti mondatokat megismételni.

Miután megtartottad ezeket az érzéseket az illető iránt, vond be más fontos embereket az életéből egyenként, és képzeld el őket tökéletes belső békével. Ezután a közömbös emberek felé, mint a szomszéd, a postás, munkatárs is irányítsuk ezt az érzést. Legyenek ők is békések és boldogok. Kiterjeszthettük ezt az egész országunk embereire és más népcsoportok felé is.

 

Ezt a szerető-kedvesség érzését próbáljuk meg az egész világ felé, minden érző lény felé árasztani. Elképzelni, hogy mindenki felé ezt a békés, boldogság érzését küldjük. Itt érdemes azokat is feleleveníteni, bevenni a meditáció tárgyába, akikkel nehezebb a kapcsolatunk, konfliktusaink vannak. Segíthet helyet adni ez a megbocsájtás vagy a békesség állapotának.

 

Ha úgy érezzük végigmentünk ezeken, és a meditációnk végére érkeztünk, akkor kinyithatjuk a szemünket. Tudatosítsuk a meditáció milyen érzéseket keltett bennünk és vegyünk pár mély lélegzetet. Ez a gyakorlat napi szinten végzése bennünk is kelthet egy megnyugtató, mélyebb együttérzést más lények felé. Hisz minden érző lény boldog szeretne lenni.

Ha úgy érezzük, akkor érdemes ezt a fajta meditációt napi szinten végezni, szeretetet és kedvességet küldeni mások és magunk felé. Ez a gyakorlat segíthet a tudatos életmódban és egy harmonikusabb tudatot formál meg.

BELÉPÉS

Lost your password

REGISZTRÁCIÓ

By clicking on “Register Now” button you are accepting the Terms & Conditions