Traumák feldolgozása jógával

Bármelyikünk életében előfordulhatnak olyan váratlan és súlyos megrázkódtatások, amelyeket képtelenek lehetünk feldolgozni és kihatással lehetnek a mindennapi életünkre. Ilyen esetekben hosszan tartó kellemetlen tünetek tapasztalhatóak amelyek évekig is eltarthatnak. A poszttraumás stressz szindróma (PTSD) mindenkit másképp érint, az idegrendszerre gyakorolt hatása tartós. A traumák feldolgozása azonban lehetséges a jóga segítségével. Nézzük meg, hogyan...
Traumák feldolgozása jógával

 

A poszttraumás stressz tünetei viszonylag hamar, a megrázó élmény megtörténtét követő hetekben jelentkezik először, de leggyakoribb megjelenése általában fél év körülire teendő. Negatív tünetei közé sorolhatjuk a szorongást, a tartós rossz hangulatot, a levertséget, fáradtságot. Megjelenhet azonban ezen érzések ellenkezője is, mint például a felfokozott állapot, a tehetetlenség, az önvád, a vagy a düh. A poszttraumás stressz gyakori tünete az alvászavar, visszatérő kínzó álmok kíséretében, illetve a váratlanul felbukkanó negatív emlékképek. Ennek oka a stresszhormonok és az adrenalin szintjének megemelkedése a vérben. Hogyan lehetséges a traumák feldolgozása a jóga segítségével?

Traumák feldolgozása a jóga segítségével

Az olyan akaratlan funkciókat mint pl. a szívverést és a légzést is a vegetatív idegrendszer irányítja. Mivel ezeket nem vagyunk képesek tudatosan irányítani, az orvostudomány a vegetatív idegrendszer zavarát feltételezi a poszttraumás stressz zavaró tüneteinek hátterében. Egy 2014-ben publikált tanulmány szerint az úgynevezett Sudarshan Kriya jóga légzéstechnikája hatékony terápiás segítséget nyújthat az érzékeny idegrendszernek. A Sudarshan Kriya jóga az egyik leghatásosabb stresszoldó és közérzetjavító módszer. Ez a légzéstechnika meghatározott légzésritmusokat használ, ezáltal megszünteti a stresszt, feloldja a depressziót és a dühöt, valamint segít a lelki béke megőrzésében. Mivel a mélylégzés beállítja a vegetatív idegrendszer egyensúlyát, a test stresszre adott szorongásos válaszai csökkennek.

Jóga légzéstechnika gyakorlat

A légzéstechnika gyakorlása alatt a figyelem végig a légzés folyamatára koncentrálódik, így a vegetatív idegrendszerre nyugati hatással van. A következő gyakorlat minden stressz okozta szenvedésre javasolt. A gyakorlatot naponta hatszor, friss levegőn ajánlott végezni.

  1. Belégzés után a levegőt gyorsan fújjuk ki szájon és orron keresztül.
  2. Ezután lassú belégzés következik az orron át miközben 12-ig számolunk el.
  3. Tartsuk bent a levegőt 6 számolásig.
  4. Lélegezzünk ki 6 számolás alatt.

Amennyiben bővebben is tájékozódnál a jógalégzésről, ajánljuk hozzá B. K. S. Iyengar :Pránájáma új megvilágításban – Átfogó útmutatás a jógalégzéshez című könyvét. 

 

Trauák feldolgozása jógalégzéssel.
A könyv erre a linkre kattintva megrendelhető.

 

A Yogayogi részt vesz a Libri ajánlói programban. A vásárlót semmilyen extra költség nem terheli. 

 

 

Címkék: , , , , ,
[Total: 0   Average: 0/5]

BELÉPÉS

Lost your password

REGISZTRÁCIÓ

By clicking on “Register Now” button you are accepting the Terms & Conditions