Immunerősítő tippek télre

Sokat hallunk az immunrendszerünkről, de mi is ez valójában, hol helyezkedik el és milyen funkciókat lát el? Felidézzük ezeket az információkat és adunk pár immunerősítő tippet télre!
Immunerősítő tippek télre

Ha már túl vagyunk 2020-on, akkor már biztosan sokat hallottuk a vírusmegelőző tanácsokat. Mossunk kezet, viseljünk maszkot és tartsunk megfelelő távolságot egymástól. Való igaz, ezek segíthetnek a baktériumok vagy vírusok terjedésének csökkentésében. Ám a legjobb módja, annak, hogy elkerüljük bármiféle megbetegedést a hidegben, – legyen az a koronavírus vagy más influenzajárvány – ha betartunk néhány immunerősítő tippet télre.

Ha ezeket betartjuk nagyobb az esély, hogy nem betegszünk meg, vagy ha mégis, akkor pedig hamarabb épülhetünk fel. Az egészséges életmód kulcsa az odafigyelésben rejlik.

 

De mi is az az immunrendszer?

Kicsit frissítsük fel a biológia órán tanultakat. Az immunrendszerünk az, ami a vírusokkal, gombákkal és baktériumokkal veszi fel a harcot. Magyarul, ha ez a rendszer lemerül, könnyebben betegszünk meg.

Két féle immunrendszerről beszélhetünk:

Az egyik a velünk születetett, ami születésünkkor hozunk.

A másik az adaptív immunrendszer, amely mikrobák, például baktériumok és vírusok hatására alakul ki. Ez antitestsejteket termel, hogy jobban megvédje a testet a betolakodóktól.

Az immunrendszert alkotó szervek a bőr, nyálkahártya és bélbaktériumok – az immunrendszer első védelmi vonalait képzik. A csontvelőben termelődik az összes védekezősejt (fehérvérsejt). A csecsemőmirigy, a lép, a mandulák és bizonyos bélszakaszok különböző feladatokra készítik fel a védekező sejteket. A nyirokcsomók, mint ellenőrző állomások, a test számos pontján megtalálhatók. Ezek állítják meg a kórokozókat.

A test védelmében szerepet játszó egyéb szervek a következők:

  • tüdő: ami nyálkahártyát és hörgőket használ a baktériumok köhögés útján történő megfogására és kiűzésére.
  • bőr: vízálló gát a testünk körül, amely baktériumölő olajokat termel, nyálat és izzadtságot választ ki a tisztulás érdekében.
  • emésztőrendszer: Egyes antitestek a belek bélésében élnek, a gyomorsav megöli a legtöbb mikrobát. A folyadékbevitel segít a baktériumok megszabadulásától, vizeletürítés által.

 

De mi az oka annak, hogy az immunrendszerünk lemerül?

Az okai között leginkább a stressz, a nem megfelelő, kevés alvás, feldolgozott, cukros ételek fogyasztása, dohányzás és alkohol szerepel.

A stressz – legyen az fizikai, mentális vagy érzelmi – erősen befolyásolja és gyengíti az immunrendszert. Ez azért van, mert a stressz hormonok, mint a kortizol csökkentik a fehérvérsejteket (limfocitákat), amelyek segítenek leküzdeni a fertőzéseket. Azaz az immunrendszer gyengülése stressz miatt következhet be.

 

Hogyan lehet a legjobban csökkenteni a stresszt az életében és a testében?

Az immunrendszer mellett a testünknek önműködő idegrendszere is van. Ez az, amely irányítja a testében zajló automatikus folyamatokat, például a légzést, az emésztést és a vérkeringést. Az autonóm idegrendszernek két ellentétes típusa van:

Szimpatikus autonóm idegrendszer: Melynek ingerlése úgynevezett vészreakciót vált ki, vagyis a szervezetet felkészíti a stresszhelyzetekre. Serkenti a „harc vagy menekülés” reakcióját, például a pulzus megemelésével, pupillák kitágításával és az emésztés gátlásával. Az adrenalin hormon működése itt történik.

Paraszimpatikus autonóm idegrendszer: Melynek feladata a szervezet nyugalmi helyzetének visszaállítása, a regenerálás, és a raktárak feltöltése. Nyugtatja a testet a pihenés és emésztés funkcióinak serkentésével, a szívverés lassításával, az izmok ellazításával és az emésztés elősegítésével.

Ez a két rendszer hasznos és szükségünk van rá a különböző élethelyzetekhez. Ám a stressz akkor történik, ha a szimpatikus idegrendszerben töltjük a több időt, és így nem marad elegendő regenerációs idő. Vagyis paraszimpatikus idegrendszer feltöltése elmarad.

Az immunrendszer főleg a helytelen életmód, az aggodalom, dühösség, félelem, rossz szokások miatt gyengül le. Ha odafigyelünk ezekre, és megóvjuk magunkat a túl sok képernyő előtt töltött időtől, a munkahelyi stressztől és a mérgező kapcsolatoktól, máris tettünk magunkért.

Ez is egy olyan szegmense az életnek, amelyre tudatosan kell odafigyelnünk, és ha már régóta tolerálunk egy stresszhelyzetet, annál nehezebb talán ezt a mintát megváltoztatnunk. Apró lépéseket tehetünk, amelyek elindítanak, hogy több időt töltsünk a stresszmentes, regeneráló zónában.

 

Immunerősítő tippek télre – a felöltő pihenés

A téli hideg időre való tekintettel hajlamosak vagyunk a bekuckózást, a passzív kényelmet választani, az aktív, odafigyelt feltöltődés helyett. A végtelen sorozat és film maratonok, a cukros, zsíros komfort ételek pedig csökkentik a vitalitásunkat, nem feltétlen járulnak a regenerálódáshoz hozzá. Ha már 10 percet jógázunk, kicsit jobban odafigyelünk milyen tápanyagot veszünk magunkhoz, az immunrendszerünk hálás lesz érte.

 

Könnyű jóga gyakorlás

Bármiféle könnyed jóga gyakorlás segít, hogy a relaxációs zónában időzzünk, hogy a paraszimpatikus idegrendszert aktivizáljuk. A legjobb gyakorlatok az immunerősítésre a gerinc- vagy törzscsavaró mozdulatok, mivel a beleket masszírozza és friss oxigént juttat a törzs csavarásával az emésztőrendszerbe.

A törzscsavaró gyakorlatoknak még nagyon sok előnye van, mégpedig, hogy segítik a hát és derékfájás enyhülését. Ha sokat ülünk vagy állunk, akkor feltétlen érdemes ezeket végezni a pozitív hatásai miatt.

Az immunrendszer ellenállóképességének nagy része az emésztőrendszerből érkezik. Nézzünk körül a legjobb online jógaórák Budapesten között, és gyakoroljunk otthonról.

 

Az alhasi légzés vagy pranayamak

Légzéssel átmozgathatjuk, masszírozhatjuk az alhasi részt. A buddhista jógában van egy egyszerű vizualizációs gyakorlat, hogy elképzeljük, hogy belégzésre frissességet, életerőt lélegzünk be, kilégzésre pedig a fáradtságot, stresszt fújjuk ki.

Ha a felkelés és elalvás elött ülő pózban végzünk légzőgyakorlatokat, az már keretet ad a napunknak, és sokkal többet ad a relaxált állapotunk fenntartásához. Próbáljuk ki!

 

Gyümölcs smoothie-k, egészséges italok

Télen hajlamosak vagyunk kevesebb friss gyümölcsöt és zöldséget bevinni a szervezetünke, pedig annál nagyobb igénye lenne rá. Csináljunk banánturmixot, zöldség smoothie-t. Használhatunk fagyasztott gyümölcsöket is!

Narancsot, gyömbért, kurkumát turmixoljunk össze egy kis vizzel, s ha édesen szeretjük adjunk mézet az italhoz. Tele van C- vitaminnal és egy immunerősítő bomba!

Kipróbálhatjuk az arany tejet is, a messzi földön híres, indiai kurkuma lattét. Pozitív hatásai igazoltak!

immunerosito_tippek_telre

Vitaminok

A legtöbb helyen arról olvashatunk, hogy a D-vitamin segít a koronavírus ellen, viszont még nincs erre elég ismeretünk. De az biztos, hogy a téli hónapokban sokkal kevesebb D-vitamint tudunk előállítani, mivel a nap kevesebbet süt ránk. Ezért ajánlott néhány vitamint szedni, főleg C és D-vitamint, hogy az immunrendszerünk erős maradjon télen is.

 

Természetben járás

A friss levegő, a természet közelsége nyugtató hatással van az ideg- és az immunrendszerünkre is egyaránt. Érdemes mindennap sétálni a levegőn, és ha tehetjük a közeli erdőben, parkokban. A fák, a növények (ha téli álmot alszanak is) jótékony hatással vannak ránk. Hisz végül is mi is a természetből jöttünk, ezért ez egy ősi biológiai igény.

 

A lényeg a kellő pihenés és regenerálódás! Figyeljünk oda magunkra és tartsuk be ezeket az immunerősítő tippeket télre, mivel lassan, de eljön a tavasz, s addig is őrizzük meg az egészségünket!

BELÉPÉS

Lost your password

REGISZTRÁCIÓ

By clicking on “Register Now” button you are accepting the Terms & Conditions